X
تبلیغات
دبستان ام البنین - چگونگی ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموزان
وبلاگ اطلاع رسانی دبستان ام البنین

یکی از راههای افزایش اعتماد به نفس تحصیلی دانش آموزان

یکی از عوامل بسیار موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشتن اعتماد به نفس تحصیلی است نتایج تحقیقا ت مختلف نشان دهند ه این امر است که اعتماد به نفس متغیر تا ثیر گذار تر از هوش در موفقیت ها ی تحصیلی است معمولا دانش آموزانی که به طور مکرر از یک یا چند درس نمره کم می گیرند اعتماد به نفس تحصیلی خودرا از آن دروس از دست می دهند واین نگرش که آنها توانایی پیشرفت در آن درس را ندارندشکل می گیرد برای رفع این مشکل معلمان می توانند با استفاده از آزمون های ساده که در آن دانش آموزان می توانند نمره بالا بگیرند احساس موفقیت را در دانش آموزان ضعیف تقویت نمایند تادانش آموزان مزه ی کسب نمرات با لا را در دروسی که انتظاری جز شکست برای آنها ندارند بچشند وبه تدریج در دانش آموزان تجربه های موفقیت آمیزی  ایجاد شودوبعد از آنکه دانش آموزان با کسب نمره خوب اعتماد به نفس لازم را کسب نمودند به تدریج سطح دشواری سوالات را تغیرداد

روش های تقویت اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان

عوامل متعددی می تواند در پرورش و تقویت حس اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان آنهایی که دچار کمرویی و یا عدم تمرکز هستند با توجه به ویژگی های جسمانی و قابلیتهای ذهنی و توانمندی های عمومی آنان دخیل باشد .

برای پرورش و تقویت حس اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان به چند عامل اشاره می نماییم .

الف ) همواره سعی نمایید که در برخورد با کودکان و نوجوانان توانمندی های آنها را مد نظر قرار دهید نه ضعف ها

هر گونه احساس و نگرشی که ما نسبت به کودکان و نوجوانان داریم بدون شک در رفتار فی مابین تاثیر بسزایی خواهد داشت . وجود نگرش منفی نه تنها تاثیر سوء و یا بازدارنده روی کودک خواهد گذاشت بلکه صاحبان چنین اندیشه ها و نگرش ها ی خود را نیز در پس دیواره ای از برداشتهای آزار دهنده و ویرانگر محبوس کرده از خلاقیتها و ابتکار عمل نشاط و سر زندگی و بالاتر از همه امید توکل و تحرک باز می دارد .

ب ) برای نوجوانان و جوانان تجارب خوشایندی از فعالیت های مستقل و آزاد فراهم نماید :

غالبا نوجوانان با انگیزه های محیطی به فعالیت افتاده با رضایت مندی و احساس خوشایند درونی پیشرفت می کنند .

به آنها فرصت دهید تا با فعالیت های مستقل احساس مسیولیت و مراقبت از خویشتن را بیابید . نباید در همه کارهای آنها دخالت کرده به جای این کار ابتدا عمل به دست نوجوانان باسد آنها را به عناصر منفعل و غیر فعال تبدیل سازیم .

ج ) تجارب موفقیت آمیز کودکان و نوجوانان را افزایش دهیم .

یکی از مهمترین عوامل ایجاد و تقویت حس اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان بویژه نوجوانان کمرو یا ناموفق فراوانی موفقیتهای آنها در انجام فعالیت های مختلف می باشد .

نوجوانانی که چندانی از موفقیت در خانه و مدرسه ندارند هر قدر در انجام فعالیت های مختلف با موفقیت بیشتری مواجه گردد حس کارایی ارزشمندی و بالطبع اعتماد به نفس در او تقویت می شود .

همه افراد بویژه نوجوانان و جوانان کمرو در فعالیت ها و تلاشهایشان به تشویق و ترغیب نیاز دارد موفقیت های ایشان در انجام مهارت های مختلف موجب تقویت انگیزه و رغبت  آنها برای ادامه کار و تلاش بیشتر می شود . به عبارت دیگر تجارب موفق انگیز جرات تلاش پشتکار و اعتماد به نفس آنها را تقویت می کند .

د ) قدرت تحمل کودکان و نوجوانان را برای مواجه شدن با ناکامی های احتمالی افزایش دهید :

والدین و مربیان بایست از تجارب ظاهرا ناخوشایند در زندگی خانوادگی یا آموزشگاهی برای او نیز نهایت حسن استفاده را بنماید و با تشویق و ترغیب نوجوان به سعی و تلاش درباره ی مساله ناکامی او را به سکوی جهش و پرشی تازه تبدیل می کند . گاه تجربه ی شکست و ناکامی در بعضی از افراد انگیزه ای قوی تر و غنی تر برای کوشش و ادامه کار به وجود می آورد .

افراد می توانند از ناکامی ها و سرخوردگی ها درس صبر و مقاومت طرح ریزی اندیشه نو و تلاش تازه را بیاموزند .

و ) کودکان و نوجوانان نیاز دارند که با الگوهای رفتاری مطلوب آشنا شوند :

همه ما به الگوهای رفتاری نیاز داریم . از نظر تعلیم و تربیت مدلها و الگوهای رفتاری از نقش هدایت و اهمیت به سزایی برخوردار است . وجود الگوهای رفتاری در انسان انگیزه ی رشد حرکت و تعالی وجود ایجاد کرده موجب شکوفا شدن ابعاد مختلف شخصیت می شود .

ترغیب و تشویق نوجوان مانوس کردن او با الگوهای رفتاری موفق تقویت مهارتهای اجتماعی وی و اجتناب از هرگونه رفتار تنبیهی و تحقیر آمیز موجب می شود که او با انگیزه بیشتر و اعتماد به نفس قوی تر به تلاش های هدفمند خود ادامه دهد

روش های تقویت اعتماد به نفس

یکی از عمده ترین دلایل کمرویی نیز در کودکان و نوجوانان ضعف اعتماد به نفس و احساس خود ارزشمندی است . کمرویی که امروزه به عنوان یک معلولیت اجتماعی مطرح است رابطه ی مستقیمی با چگونگی نگرش فرد نسبت به خود و  احساس خود ارزشمندی وی دارد .

خود شناسی و پذیرش مسیولیت اجتماعی از مهمترین هدفهای تربیتی در هر جامعه ای است و برخورداری از حس " خود ارزشمندی " و اعتماد به نفس قوی به مثابه ی یک سرمایه ی ارزشمند حیاتی برای همه ی انسانها بویژه برای کودکان و نوجوانانی که از مهارت های اجنماعی کمتری بهره مند هستند .

از موثرترین عوامل پیشرفت و شکوفایی استعدادها و خلاقیت ها به شمار می آید .

برای سلامت روانی خود نیاز به احساس اعتماد به نفس مثبت و قوی داریم .

خلاقیت و شخصیت

تاکنون بررسی های انجام شده پیرامون ویژگی های کودکان و بزرگسالان خلاق منجر به شناخت صفت واحد یا ویژگی خاص شخصیتی در بین افراد خلاق نشده است .

ویژگی های مذکور که شامل ابعاد شناختی و انگیزشی عبارتد از :

1-   برخورداری از قدرت تخیل فوق العاده

2-   کنجکاوی

3-   انعطاف پذیری

4-   صراحت و قاطعیت

5-   خود انضباطی

6-   نیاز به استقلال و خود مختاری

 خلاقیت چیست ؟

خلاقیت یک فرایند ذهنی است که در فرد و در یک زمان مشخص  دیده می شود فرایندی که در نتیجه آن یک اثر جدید اعم از ایده یا چیز نو یا متفاوت تولید می شود .

در مجموع بر اساس مطالاعات و تحقیقات انجام شده پیرامون خلاقیت نکات زیر در درک و توسعه خلاقیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

1-   خلاقیت امری است توسعه پذیر به عبارت دیگر همه دانش آموزان از توانایی بالقوه خلاقیت برخوردارند .

2-   خلاقیت از طریق آزمایش تجربه و کاوش رشد می کند .

3-   خلاقیت امری است فردی

4-   خلاقیت کنجکاوی و تمایل برای دانستن و تجربه بسیاری از امور است لذا به کنجکاوی دانش آموزان می بایست بها داده شود .

 تخیل بستر خلاقیت در کودکان و نوجوانان

امروزه جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد . هر قدر جهانی که در آن زندگی می کنیم پیچیده تر شود نیاز به شناسایی و پرورش ذهنهای خلاق و آفریننده بیشتر و شدیدتر می گردد .

بدون تردید تخیل از مهمترین عواملی است که تفکر خلاق را ممکن می سازد

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و چهارم آبان 1389ساعت 16:2  توسط محبوبه رفیعی  |